IMAF doneo umetnička promišljanja izazova pandemije i rata

Međunarodni festival multimedijalne umetnosti IMAF 2022 trajao je od 3. do 11. septembra na dve različite lokacije u Odžacima i Novom Sadu. IMAF je u svom 24. izdanju pružio uvid u umetnička promišljanja aktuelnih društvenih izazova: regionalnih i globalnih.

U prostoru napuštenog motela “Šumice” u Odžacima 9. septembra izvedeno je devet performansa uživo umetnika iz Italije, Grčke, Nemačke, Španije, Mađarske i Srbije.

– Veoma uživam ovde i sviđa mi se ovaj ambijent koji je pomalo anarhistički, pruža umetniku različite mogućnosti, deluje ubrzujuće na maštu i istovremeno imamo priliku da uradimo sve što želimo, skoro bez ograničenja, pošto je prostor devastiran i nema struje. Biće interesantno izvoditi ovde performans, jer kada prvi put vidite ovaj prostor jednostavno vam se nameće da na njega odgovorite spontano – kaže umetnica Lady Gaby iz Nemačke.

Učesnici izvođačkog dela programa bili su sledeći umetnici: Spike Mclarrity (Velika Britanija), AnimaeNoctis (Silvia Marcantoni Taddei & Massimo Sannelli) (Italija), Eugenia Grammenou & Eno Athanasiadou (Grčka), Gaby Bila Gunther (Lady Gaby) (Australija/Nemačka), Johannes Christopher Gérard (Nemačka), Werther Germondari (Italija), Jordina Ros & Pere Estadella (Španija), Saša Denić-Špena (Srbija), Syporca Whandal and Zopán Nagy (Mađarska).

– Kada sam došao jutros imao sam drugačiju ideju o tome šta želim da uradim u svom performansu. Međutim, pošto se ovde radi o zgradi, a moj performans je o dijalogu, malo sam promenio ceo koncept, tako da ću iskoristiti širinu koju pruža ovaj prostor, praviću zvukove, stajaću i kretati se kroz zgradu i tako uspostavljati dijalog sa publikom, mislim da će to biti interesantno – ispričao je holandsko-nemački performativni umetnik Johannes Gérard.

Posustajanje pandemije je probudilo novi optimizam, međutim, u isto vreme postaje aktuelna politička i humanitarna kriza na tlu istočne Evrope izazvana ratom u Ukrajini. U takvoj situaciji centralna tema ovogodišnjeg festivala se sama nametnula, jer je uloga umetnika, kako navode organizatori, da podiže svest o onim izazovima pred kojima je potrebno biti angažovan.

– Radiću performans koji će biti povezan trenutnim ratom između Rusije i Ukrajine, nepristrasno, poštujući civilizacijske tekovine, a ne lične afinitete – kaže Saša Denić Špena, umetnik iz Odžaka.

Nakon uspešne prošlogodišnje likovne radionice za decu, Spike Mclarrity je priredio nastavak akcije “Dan zeca” sa ciljem da inspiriše buduće generacije umetnika.

– Prvi put sam došao u Odžake pre tri godine u vreme pandemije kada mi se otvorio taj jedan prozor pozivom da učestvujem na festivalu IMAF. Prvi put sam tada i imao priliku da dođem u ovaj prostor, kada sam i izveo performans pod nazivom “Čišćenje”, i tako je sve počelo sa ovim napuštenim motelom i umetnicima. Za mene lično je ovaj festival prilika da budem umetnik, da izrazim svoju umetnost, a ovo mi je i druga godina kako se nalazim na doktorskim studijama, tako da je sve što napravim ovde istovremeno i u svrhu mog istraživanja – kaže gost iz Velike Britanije.

Festival se nakon Odžaka preselio u Galeriju SULUV u Novom Sadu gde je 10. i 11. septembra održan program umetničkih radova, performansa i akcija uživo.

I u uslovima pandemije IMAF je nalazio nove načine i prostore da istrajava u lokalnoj zajednici. Posle 2020. godine koju pamtimo po nemogućnosti javnih izvođenja performansa i predstavljanju umetnika u onlajn formatu, festival se prošle godine vratio živim performansima, ali su onlajn prezentacije video radova ostale važan deo programa. Na konkursu za 24. IMAF koji je raspisan početkom godine na temu “Bez pandemije – bez rata” izabrano je 30 video radova, 37 umetnika iz 18 zemalja širom sveta.

Festival IMAF 2022 podržalo je Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije.

Categories: