Značaj dodatne podrške deci sa smetnjama u razvoju na ranom uzrastu

Deca osnovnoškolskog i predškolskog uzrasta u opštini Odžaci dobijaju podršku stručnjaka raznih profila u oblasti specijalne edukacije i rehabilitacije, a potrebno je da se dodatna podrška na nivou lokalne samouprave obezbedi i deci sa smetnjama u razvoju uzrasta do pet godina, rečeno je na okruglom stolu koji su u Odžacima organizovali Lokalna mreža podrške inkluzivnom obrazovanju i Aktiv učitelja i nastavnika sa inkluzivno-obrazovnom praksom.

1Lokalna mreža podrške inkluzivnom obrazovanju i Aktiv učitelja i nastavnika sa inkluzivno-obrazovnom praksom opštine Odžaci treću godinu zaredom zajedno su obeležili Međunarodni dan osoba sa invaliditetom, 3. decembar, dodelom diploma nagrađenim učenicima na literarnom i likovnom konkursu i organizacijom okruglog stola na temu podrške deci sa smetnjama u razvoju na ranom uzrastu.

Na okrugli sto su bili pozvani i roditelji dece sa smetnjama i teškoćama u razvoju koji su govorili o svom iskustvu roditeljstva, odnosno da li su ili nisu imali dodatnu podršku na ranom uzrastu svoje dece, kao i rezultatima te podrške ako je nje bilo.

– Potrebno je ohrabriti roditelje dece sa smetnjama u razvoju da se obrate za pomoć svom pedijatru, interresornoj komisiji opštine Odžaci ili službi društvene delatnosti u našoj lokalnoj samoupravi, kako bismo napravili neku bazu podataka koja bi nam bila osnova za preduzimanje aktivnosti i realizovanje dodatne podrške i na ranom uzrastu – kaže Nada Funtoš Stamenković, koordinatorka Lokalne mreže podrške inkluzivnom obrazovanju.

O značaju rane intervencije za decu sa smetnjama u razvoju i podrške roditeljstvu izlaganje je održala predsednica Društva defektologa Vojvodine Marinela Šćepanović, koja je istakla da u manjim lokalnim sredinama izostaje dovoljan broj usluga ili u potpunosti izostaje dodatna podrška deci sa smetnjama u razvoju na ranom uzrastu.

– U Srbiji, ukupno gledano, ne postoji organizovana podrška deci sa smetnjama u razvoju na najranijem uzrastu, kao sistemski model i mera koja se pruža svakom. Ne postoje protokoli postupanja i mere koje su svugde u svakoj zajednici jedinstvene i taj sistem bi trebalo polako uspostavljati na našem putu osavremenjavanja društva, a naročito gledajući potrebe ove dece – kaže Šćepanovićeva.

Potrebe porodica i roditelja dece sa smetnjama u razvoju su takođe specifične i time se država i lokalne zajednice ne bave u dovoljnoj meri, u Srbiji ne postoji nijedan program podrške tim porodicama kao zvanična sistemska usluga, dodaje predsednica Društva defektologa Vojvodine.

– Okrugli sto u Odžacima na kome su svoja iskustva o ovoj temi izneli i roditelji dece sa smetnjama u razvoju, bio je prilika da sučelimo naša mišljenja i vidimo da li postoji način da se u ovoj sredini, kao u nekim drugim, organizuje rana podrška za decu sa smetnjama u razvoju. Saglasili smo se i o tome da je potrebno obezbediti podršku i porodicama te dece – zaključila je Šćepanović.

4Rukovodilac Odeljenja za društvene delatnosti u Opštinskoj upravi Odžaci, Gordana Lukić, navela je da je lokalna samouprava već započela razgovore sa Školom za osnovno i srednje obrazovanje “Vuk Karadžić” iz Sombora oko obezbeđivanja dodatne podrške deci sa smetnjama u razvoju na najranijem uzrastu.

– Nastojaćemo da u saradnji sa drugim zainteresovanim lokalnim samoupravama omogućimo da deci sa smetnjama u razvoju na ranom uzrastu bude obezbeđena podrška stručnjaka u sedištu škole u Somboru. Verujem da ćemo o tome postići sporazum, a u tom slučaju opština Odžaci bi obezbedila naknadu putnih troškova za decu i roditelje-pratioce sa svoje teritorije – istakla je Lukićeva.

Likovni i literarni konkurs povodom 3. decembra

Povodom Međunarodnog dana osoba sa invaliditetom i ove godine je Aktiv učitelja i nastavnika sa inkluzivno-obrazovnom praksom u saradnji sa Lokalnom mrežom podrške inkluzivnom obrazovanju organizovao likovni i literarni konkurs za učenike osnovnih škola u opštini Odžaci.

Ovaj konkurs se već sedam godina održava u OŠ “Bora Stanković” u Karavukovu, a poslednje tri godine mogu učestvovati i učenici drugih osnovnih škola sa teritorije opštine.

– Veoma nam je drago što svake godine učestvuje sve veći broj škola, ove godine ih je bilo šest. Deca su lepo pisala, a u radovima su pokazala da iskreno osećaju i zrelo razmišljaju. Zahvalila bih se učenicima, ali i njihovim nastavnicima koji im pomažu da odrastu, da shvate svet oko sebe i da na najbolji način postanu deo njega – kaže Danijela Nikolić, predsednica Aktiva učitelja i nastavnika sa inkluzivno-obrazovnom praksom.

3Tema konkursa “Budućnost kakvu želim” posvećena je osobama sa invaliditetom.

U literarnom delu konkursa, u kategoriji nižeg školskog uzrasta prvu nagradu osvojila je Dunja Vujović (OŠ “Kosta Stamenković” Srpski Miletić), drugu Tea Nikolić (OŠ “Bora Stanković” Karavukovo), a treću Dunja Bogatinović (OŠ “Bora Stanković” Karavukovo).

Prvu nagradu u kategoriji višeg školskog uzrasta osvojila je Mila Obradović (OŠ “Marko Orešković” Bački Gračac), druga nagrada pripala je Nataliji Mišković (OŠ “Jožef Atila” Bogojevo), a treća Anđeli Palenkaš (OŠ “Bora Stanković” Karavukovo).

U žiriju za literarne radove bila je profesorica srpskog jezika i književnosti Dragana Milošević.

U likovnom delu konkursa, niži školski uzrast, prvu nagradu osvojio je Đorđe Orlić (OŠ “Nikola Tesla” Bački Brestovac), drugu Rumi Zeno (OŠ “Jožef Atila” Bogojevo), a treću Jovan Marković (OŠ “Kosta Stamenković” Srpski Miletić).

Andrijani Stojković (OŠ “Bora Stanković” Karavukovo) pripala je prva nagrada u kategoriji višeg školskog uzrasta, Isidora Krivaja (OŠ “Branko Radičević” Odžaci) je osvojila drugu, a Saška Gaćeša (OŠ “Branko Radičević” Odžaci) treću nagradu.

Žiri za likovni deo konkursa radio je u sastavu: Nada Funtoš Stamenković, učiteljica Jasna Karan i nastavnica likovne kulture Slobodinka Branković.

Najboljim učesnicima konkursa su dodeljene diplome i knjige koje je obezbedila knjižara “Pejton”, a tom prilikom otvorena je i izložba nagrađenih likovnih radova i pročitani su najuspešniji literarni radovi.

Categories: