Dela Sebastijana Lajhta na izložbi u Odžacima

U holu Sportsko-poslovnog centra u Odžacima priređena je izložba impresivnih umetničkih dela Sebastijana Lajhta, slikara, grafičara i vajara koji je živeo do 1908. do 2002. godine. Najdarovitiji umetnik među dunavskim Švabama rođen je u Bačkom Brestovcu, a po završetku Drugog svetskog rata napustio je rodno mesto i otišao u Nemačku gde je u gradu Pasau živeo do svoje smrti.

Odžačkoj javnosti prikazano je 20 grafika i 12 ulja na platnu koje su vlasništvo privatnih kolekcionara iz Novog Sada i Sombora: Đure Popovića, Predraga Božića, Milenka Lazića, Miroslava Kolesara, prof. dr Roberta Kovača, Steriosa Arvanitidisa, Melanije Grubišić i Milisava Zarića.

Izložbu Bački Brestovac u delima Sebastijana Lajhta u ime domaćina, Udruženja Nemaca opštine Odžaci, u petak veče je svečano otvorio Stevan Miler, dok je o životu i delu jednog od istaknutih jugoslovenskih umetnika opširnije govorio prof. Zoran Žiletić iz Beograda, najveći poznavalac nemačke kulture, istorije i jezika. On je podsetio sve posetioce na ovog zaboravljenog učenika Bete Vukanović i Ljube Ivanovića iz beogradske slikarske škole koji je svojim umetničkim delima pridobio onovremenu publiku. Još kao svršeni osnovac žarko je želeo da postane slikar i nakon školovanja u Beogradu slikarastvo je izučavao i na Akademiji za stvaralačke umetnosti u Minhenu.

Kako je istakao prof. Žiletić, njegov uspon je bio vertikalan. Prvi put svoje radove javnosti je prikazao 1934. godine u Novom Sadu zajedno sa grupom nemačkih slikara iz Jugoslavije. Dve godine kasnije organizovao je prvu samostalnu izložbu u umetničkom paviljonu Cvijeta Zuzorić u Beogradu i skrenuo na sebe pažnju i kritiku umetničkih krugova. To ga je preporučilo da sa 26 godina postaje član tada najstarijeg i najuglednijeg udruženja u zemlji, Udruženja umetnika Srbije – Lada, sa kojim je dalje stalno izlagao.

Na delima Sebastijana Lajhta su zastupljeni motivi sa kojima je odrastao, panonski čovek i panonska agrarna kultura prožimajući se kroz impresionizam i ublaženi realizam. Poseban značaj ima ciklus od 20 linoreza pod nazivom Kudelja, koji su vlasništvo Đure Popovića iz Novog Sada. Baveći se istraživačkim radom ovaj veliki kolekcionar umetnina naišao je na dela Sebastijana Lajhta. Odmah je uvideo da se radi o profesionalcu i krenuo da traga za njegovim poreklom. Tako je došao i do Bačkog Brestovca gde je 2005. godine, prvi put posle Drugog svetskog rata organizovana izložba Lajhtovih radova i skinut veo zaborava sa njegovog umetničkog stvaralašta.

– Njegova ulja na platnu, crteži i linorezi puni su srca čoveka Lajhta kao da ih pokreće neki tajanstveni stvaralački polet – rekao je Popović u čijoj kolekciji se nalazi i ulje na platnu Seoska ulica koje je našlo značajno mesto na postavci u Odžacima.

Platna Sebastijana Lajhta mogu da se nađu u privatnim kolekcijama, ali se događa da se prodaju pod tuđim imenom, najčešće kao dela Bete Vukanović, ukazao je Popović i dodao da predstoje velike obaveze istoričarima umetnosti da ovog darovitog slikara uvrste na mesto koje mu pripada.

Bogatstvo boja i promene oblika koje je Lajht primenjivao na svojim slikama nastalim između dva svetska rat, siguran rad četkicom i uravnotežena kompozicija, izazivaju divljenje svakog posmatrača. Isti doživljaj izazivaju i dvobojne grafike u kojima je Lajht svojim darom stvorio roman u linorezu predstavljajući do tada nepoznat život, rad i tragediju jedne cele klase.

Sebastijan Lajht je za svoj stvaralački rad dobijao mnoga priznanja. Za kulturno delovanje u okviru sporazumevanja naroda, jugoslovenski kralj Petar II Karađorđević dodelio mu je Orden Svetog Save, a grad Pasau počasnu zahvalnicu za delovanje u kulturi.

Postavljanje izložbe u Odžacima podržali su i pomogli lokalna samouprava, Pokrajinski sekretarijat za upravu, propise i nacionalne zajednice i Turistička organizacija opštine Odžaci. Za posetioce je otvorena do 20. juna.

Categories: